Ontwikkelende partijen
Partners
Mooiste ontwikkellocatie van Nederland
De Pier hoort bij Scheveningen en is een plek met potentie die benut moet worden. Met deze overtuiging en vol ideeën voor de heropening kochten wij samen met Xcentric in 2014 de Scheveningse blikvanger. Samen vormen wij De Pier B.V. Wij waren in staat om door het verval heen te kijken en zagen ongekende mogelijkheden. Wij zagen een stuk land dat de zee inloopt. Wij zagen dé mooiste ontwikkellocatie van Nederland. Maar dan moest de invulling wel rigoureus anders. Met dit in het achterhoofd ontwikkelen wij een toekomstvisie voor De Pier.
Voor een succesvolle herontwikkeling is een lange en een korte termijn scope nodig. Het traject dat nu loopt, is de exploitatie voor de huidige heropende Pier. In deze periode maken we tevens plannen om De Pier weer toekomstbestendig te maken. Onze droom is om op De Pier een grote verscheidenheid aan functies te realiseren. Daarvoor is draagvlak nodig. Dat proberen we nu, en de komende jaren, met alle stakeholders te organiseren.
Toekomstvisie voor De Pier
De visie die wij voor De Pier ontwikkelen bestaat uit twee onderdelen, een voor de korte en een voor de lange termijn. Het eerste vroeg om directe actie. Het negatieve sentiment rondom De Pier moest worden doorbroken en dat kon alleen door De Pier zo snel als mogelijk te heropenen. Dat gebeurde in 2015 en sindsdien trekt De Pier miljoenen bezoekers. Het eigentijdse en hoogwaardige aanbod van streetfood, restaurants, bars, terrassen en winkels, het reuzenrad dat een fenomenaal uitzicht over de stad biedt en de luxe Pier Suites waar overnachten op zee mogelijk is, hebben De Pier weer tot leven gebracht. Hierdoor kregen wij de tijd en ruimte om na te denken over het volgende leven van De Pier.
De komende jaren zal De Pier evolueren, met de tijd mee veranderen en aan de eisen van de tijd worden aangepast. Comfort, een eigentijdse uitstraling, veilig en toegankelijk zijn voor iedereen is daarbij belangrijk. Nog essentiëler wordt de belevenis weer eigentijds te maken. We gaan de komende jaren het unieke karakter dat er veel te beleven is, grootser en veelzijdiger neerzetten.
Wij gaan het volgende hoofdstuk van De Pier samen schrijven en meemaken. Wij kijken nu al uit naar de nieuwe elementen en wat er straks allemaal te beleven valt. We nodigen je alvast uit. Want De Pier is en blijft voor iedereen.
Reuzenrad boven zee
Het ruim vijftig meter hoge reuzenrad is het eerste reuzenrad wereldwijd boven zee. Het reuzenrad telt 36 gesloten gondels met airco, waaronder één VIP-gondel die is voorzien van een glazen bodem. Alle (dichte) gondels beschikken over luxe zitjes en bieden ruimte aan maximaal zes personen. Vanuit het reuzenrad hebben bezoekers een panoramisch uitzicht over zee, strand én de skyline van Den Haag.
Wist je dat…
- De boulevard van De Pier 300 meter lang is.
- De toren op het uiteinde is 45 meter hoog. Bij helder weer is het zicht 17 kilometer.
- De eerste Pier is in 1901 geopend.
- De huidige Pier door architect Huig Maaskant is ontworpen en in 1961 heropend. De unieke constructie en de bijzondere positionering van de eilanden maken het een echt icoon.
- CNN wijdde op 28 juli 2014 een item aan De Pier, waarbij het als een van de mooiste pieren ter wereld werd betiteld.
- De Pier die we tegenwoordig kennen er ligt sinds 1961 en in de jaren ’90 is verbouwd.
Roadmap
- Opening vernieuwde Pier
- Officiële opening luxe Pier Suites
- Next Pier
-
18 juli 2015 - Opening vernieuwde Pier
18 juli 2015Het Scheveningse icoon is sinds 18 juli 2015 weer open voor het publiek en wordt druk bezocht. De vernieuwde Pier is inmiddels een ware foodboulevard, met een eigentijds en hoogwaardig aanbod van streetfood, restaurants, bars, terrassen en winkels. Op De Pier zijn daarnaast het hele jaar door verschillende activiteiten, zoals een fantastisch reuzenrad met diner-mogelijkheid, festivals, culturele events, Pier markets, kidsmiddagen, educatieve activiteiten en optredens.
-
14 november 2016 - Officiële opening luxe Pier Suites
14 november 2016Na de opening van het grootste terras van Nederland, de Foodboulevard, de Pier Offices én het eerste Reuzenrad boven zee, heeft het Scheveningse icoon een nieuwe primeur met de luxe Pier Suites waarbij overnachten op zee mogelijk is.
-
- Next Pier
Voor een succesvolle herontwikkeling is een lange en een korte termijn scope nodig. Het traject dat nu loopt, de huidige heropende Pier, is voor een periode van vijf tot zeven jaar. In deze periode maken we plannen om De Pier weer voor de lange termijn exploitabel te krijgen. Onze droom is om op De Pier een grote verscheidenheid aan functies te realiseren. Daarvoor is draagvlak nodig. Dat proberen we de komende jaren met alle stakeholders te organiseren.